تأثیر دارو‌های آگونیست GLP-1 بر مغز از مسیرهای دیگری که قبلا تصور نمی شد موجب کاهش وزن می‌شود

13 دسامبر 2016- آگونیست‌های GLP-1 یا GLP-1RAsممکن است با تأثیر بر مغز به روشی کاملاً متفاوت از آنچه قبلاً تصور می‌شد در کاهش وزن موثر باشند.

 دانشمندان در ابتدا معتقد بودند که داروهای مبتنی بر اینکرتین که در درمان دیابت نوع 2 بکار می روند، تنها به گیرنده‌هایی در هیپوتالاموس متصل می‌شوند اما در حقیقت این داروها مدارات بیشتری را در مغز تحت تأثیر قرار می‌دهند.

 آگونیست‌هایGLP-1نظیر: ویکتوزا(liraglutide Exenatide  یا ByettaوTanzeum  (Albiglutide) عملکرد هورمون پپتد شبه گلوکاگون-1 را تقلید می‌کنند، این هورمون پس از صرف غذا از دستگاه گوارش به خون منتشر می‌شود و سبب ترشح انسولین و مهار گلوکاگون شده و به کاهش سرعت هضم غذا کمک می‌کند.

آگونیست‌هایGLP-1 و هورمون GLP-1بر مقدار مصرف مواد غذایی و اشتها از طریق گیرنده‌های موجود در مناطق مغزی که نقش آنها در تعادل انرژی مشخص شده است، تأثیر می گذارند.

تاکنون، پژوهشگران تصورمی‌کردند که اکثر این گیرنده‌ها در هیپوتالاموس یافت می‌شوند، جائیکه محل اصلی همگرایی و ادغام سیگنالهای تنظیم مصرف غذا و مصرف انرژی است.

 اما محققان انستیتوی دیسکاوری پزشکی Sanford Burnham Prebys نشان دادند که GLP-1RAs ممکن است بر بیش از یک منطقه  از مغز تأثیر گذاشته و آنها را مدوله کند.

 در این تحقیق به موشهای فاقد گیرنده‌های GLP-1 در هیپوتالاموس، داروهای GLP-1RAs داده شد برخلاف انتظار، این داروها همچنان موجب کاهش مصرف غذا و کاهش وزن بدن این حیوانات گردید. این نتایج نشان ‌می‌دهد که یا GLP-1RAs یا با سایر مسیرهای کنترل کننده‌ی رفتارهای تغذیه‌ای در مغز تداخل دارد یا سایر مناطق مغزی در این تاثیرات دخیل هستند. محققان اثرات GLP-1RAsبر دو حوزه‌ی تولید کننده‌ی دوپامین درمغز(ناحیه‌ی تگمنتوم شکمی وهسته‌ی آکومبنس[1]) که در مسیرهای پاداش نقش دارند را بررسی نمودند.

تحقیقات قبلی برای مثال نشان داده ‌اند که تغذیه و مصرف انرژی مرتبط با سیگنالهای هیپوتالاموسی در ناحیه‌ی تگمنتوم شکمی پردازش می‌شوند. یافته‌های جدید ممکن است به تولید GLP-1RAهای جدیدی منجر شود که سایر بخش‌های مغز را که در کاهش وزن دارای اثرات قویتر و پایدارتری هستند، هدف قرار دهد. رفتارهای تغذیه‌ای بسیار پیچیده هستند و این مطالعه نشان می‌دهد که دانشمندان در ابتدای مسیر کشف مسیرهای گوناگون مغزی کنترل کننده ی مصرف غذا و وزن بدن در سیستم اعصاب مرکزی هستند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/dec/incretin-drugs-may-act-via-more-brain-pathways-than-previously-thought-97105997.html



[1]ventral tegmental area and the nucleus accumbens